דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לדבר עם המטוס, להבין את האוניה - או איך לתקשר באפקטיביות עם התת-מודע. 

מאת    [ 10/06/2011 ]

מילים במאמר: 733   [ נצפה 3503 פעמים ]

 

לא פעם ולא פעמיים, כאשר קראתי או שמעתי הרצאות בנושאים הקשורים למודע ולתת-המודע, אנשים השתמשו במטאפורה של טייס ומטוס או קפטן ואוניה כדי לדמות את הקשר בין המודע ותת-המודע.

ואכן, בדרך כלל המטפורות הללו מאוד תואמות את התפיסה הרווחת של הקשר בין המודע ותת-המודע - אחד לא יכול להתקדם בלי השני ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו במערכת היחסים ובתנועה קדימה.

ההכרה (המודע) המשולה לטייס המטוס או לקפטן, קובעת את כיוון הטיסה, את המטרה ובודקת שאנו אכן נמצאים בדרך. תת-המודע (הלא מודע) אשר משול לגוף המטוס עצמו (או לאניה), עושה את הפעולות אשר מביאות אותנו אל עבר המטרה כפי שנקבעה ע"י הטייס.

יחד עם זאת, בשתי המטפורות הללו (טייס-מטוס וקפטן-אוניה) ישנו חסר אחד קטן: מה עם כל ההתנהגויות הללו שבהכרה אנו לא רוצים והלא-מודע שלנו בכל זאת עושה אותן? כאן שתי המטפורות הללו מתפרקות, שכן למטוס ולאניה אין דעה משל עצמם.

וכאן, נתקלתי במטאפורה היפיפיה של יונתן היידט בספרו The Happiness Hypothesis - בפרק הראשון הוא מתאר כיצד ניתן לחלק את האדם למספר דיכותומיות כאשר האחת מהן היא הפיצול לתהליכים נשלטים ותהליכים אוטומטים - והמטאפורה שלו פיל ורוכב.

 

הרוכב הוא המודע, ההכרה, המחשבה העירה.

הפיל - הוא כל השאר, הוא התת-מודע, הלא-מודע.

בנבדל מהאוניה והמטוס, שבהם לתהליכים האוטומטים אין רצון משל עצמם, במטפורה הנוכחית - לפיל יש אכן רצון משל עצמו. וכמה פעמים אנו נתקלים בהתנגשות בין הרצון של ההכרה שלנו לבין הגוף/רגש שפועלים אחרת, כאילו יש להם רצון משל עצמם והם לא בהכרח בהקשבה?

 

לאמן את הרוכב

רוב תהליכי האימון והתראפיות בשיחה למיניהן, מכוונים לעבודה עם הרוכב, ודרכו גם להשפעה על הפיל. לפעמים בתהליכים השונים מנסים להבין את הפיל דרך ההתנהגויות וההסברים של הרוכב.

 

אכן, רוב הפעמים, אם עושים את התהליכים בצורה האפקטיבית, אפשר לאמן את הרוכב להוביל את הפיל אל המקומות שאליו הרוכב רוצה להגיע.

אבל, לפעמים, נראה כאילו לפיל יש את הרצונות של עצמו, ואז, לא משנה עד כמה הרוכב מיומן, עד כמה הוא רוצה לנוע בכיוון כזה או אחר - הפיל מושך לכיוון משלו, ואז אנו מוצאים את כל האנשים שרוצים לרדת במשקל, אבל משום מה.. הם לא.  ועוד כל מני תופעות:

הפסקת עישון, שינה טובה יותר, שינוי של אמונות מגבילות, משיכה של בן/בת הזוג הנכונים ועוד כל מני מקומות שאליהם האדם רוצה לנוע - אבל הפיל שלו משום מה לא מקשיב לו. לפעמים ההתנגשות הזו בין הרוכב לפיל יוצרת גם תופעות שונות כגון דיסוננס קוגניטיבי ואפילו מחלות.

 

להקשיב לפיל - להבין את תת-המודע

שפת הרוכבים – שפת המודע - היא שפה מילולית .

שפת הפיל – הלא מודע -  היא שפה ציורית , מטאפורית.

 

כאשר אנו רוצים  לאפשר לרוכב להבין את הפיל טוב יותר - עלינו לשאול את השאלות הנכונות, כי כמו שאתם מבינים - הפיל לא עונה לכל שאלה. הוא עונה רק לשאלות בשפתו – שפה ציורית ומטפורית. כאשר לשאלות שאינן בשפת הפיל יענה  הרוכב . ובכך תתפוגג  התקשורת עם הפיל – הלא מודע.

 

שאלות נכונות הינן שאלות שפה נקיה - שאלות ש"חפות מכל הנחה מוקדמת" ע"י השואל (המאפשר את התקשורת). את השאלות הללו גילה הפסיכולוג הניוזילנדי דויד גרוב, בעבודתו עם אנשים אשר סבלו מהלם קרב. 

 

דויד גרוב גילה שכאשר הוא שואל שאלות מסוימות הוא מקבל תשובות מטפוריות מהלקוחות שלו ובהמשך התשאול המטפורה מתפוגגת לשיחה נרטיבית רגילה( בשפת הרוכב ). גרוב הסתקרן למצוא מה יאפשר למטפורה להמשיך ולהתפתח, אז הוא התחיל לנסות לשאול שאלות שונות במבנים תחביריים שונים, עד שהוא גילה מבנה תחבירי שמשאיר את המטפורה מבלי להתפוגג...

 

אחרי זה הוא המשיך דרך השאלות הללו לחקור את המטפורה של הלקוח, בתוך העולם המטפורי שלה וגילה שיש לה סביבה שלמה משל עצמה, כאילו המטפורה הינה יקום מקביל ליקום הרגיל של היומיום של הלקוח שלו. וככל שהוא תשאל יותר, כך גם הוא שם לב שהמטופל עובר שינויים מדהימים בעקבות הגילויים והשינויים שהוא חווה בעולם המטפורי שלו.

 

בזכות 9 שאלות בסיס ממוקדות אשר משאירות את המטפורה חיה ומפתחות את היקום המטפורי שמסביבה, ועוד 25 שאלות תמיכה ופיתוח, גרוב איפשר לרוכב להכיר את הפיל שלו והרצונות שלו בצורה הנקיה ביותר.

 

וכאשר הרוכב מכיר את הפיל שלו טוב, ניתנת לרוכב ההזדמנות לעשות שינויים עמוקים ונרחבים.

 

כדי לגלות יותר על שיטת פסיכו-מטפוריקהTM שמאפשרת להשתמש בשאלות השפה הנקיה של דויד גרוב
- פסיכו-מטפוריקה לחצו כאן עכשיו.

 

קדימה הצלוח'ס

מיקי ברקל

 

מיקי ברקל הינו NLP Master Trainer & Coach, מאמן עסקי ואישי בכיר ליצירת הצלחה בחיים ובעסקים. מיקי עוסק בתחום ההתפתחות האישי מאז 1996.


מנכ"ל ובעלים של בית הספר ל NLP - NLP לשם שינוי- הצלחה במחשבה תחילה
מנכ"ל של חברת אימון NLP - NLP לעסקים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב